De opleiding: theorie en de praktijk
Loes Bernaert is stafarbeidsdeskundige bij UWV en zit in het bestuur van de NVvA. Zij vertelt over de opleiding tot arbeidsdeskundige.
Kan je wat over jezelf vertellen?
Ik heb ooit, zoals best veel arbeidsdeskundigen, de pedagogische academie gedaan (nu de pabo). Daar was begin jaren ‘80 geen werk in te vinden en zo ben ik bij de BVG terecht gekomen. Ik ben in eerste instantie binnengekomen als uitkeringsdeskundige en vanuit daar ben ik gevraagd voor diverse andere functies. In 2000 ben ik gestart met de opleiding tot arbeidsdeskundige en nu ben ik stafarbeidsdeskundige en NVvA bestuurslid. Ik draag mijn vak een warm hart toe en draag dit uit binnen en buiten het UWV. Als stafarbeidsdeskundige ben ik niet meer in ‘het veld’ aan het werk, dat mis ik wel eens.
Kan iedereen arbeidsdeskundige worden?
De afgelopen jaren kwamen er steeds meer instituten die opleidingen tot arbeidsdeskundige aanboden. Er was weinig zicht op de kwaliteit. Arbeidsdeskundige is geen beschermd beroep en daarom wilden we het verschil tussen een opgeleide arbeidsdeskundige bij een gecertificeerd opleidingsinstituut en een ‘leek’ die zich arbeidsdeskundige noemt, aantoonbaar maken.
Ik kwam in het bestuur om verder te werken aan de professionalisering van de beroepsgroep. Er zijn voorwaarden opgesteld om een geregistreerde en gecertificeerd arbeidsdeskundige te worden.
Momenteel duurt de opleiding 800 uur. Naast de theorie is het een vak waarbij je vooral veel uren moet maken om ervaring op te doen. Goed communiceren vind ik een belangrijke eigenschap voor een goede arbeidsdeskundige.
Hoe leer en toets je communicatie?
Tja, dat is best lastig. Het zit voor een deel in je, maar sommige dingen zijn ook aan te leren. Soms is de klant het niet eens met een conclusie, dan moet je het wel dusdanig goed kunnen uitleggen (mondeling en schriftelijk) zodat de klant vertrouwen heeft dat de beslissing wel juist is. Het gaat hierbij ook over oprecht luisteren en gepast reageren.
De opleiding wordt afgerond met een assessment en een eindgesprek. Zowel een rollenspel en een reflectiegesprek tijdens het assessment geven een goed beeld van o.a. iemands communicatievaardigheden.
Kan je als arbeidsdeskundige ook een leven lang leren?
Jazeker, je moet zelfs een leven lang leren. De wetgeving, maatschappij en politiek veranderen steeds en daar moet je van op de hoogte zijn. Bovendien worden klanten mondiger, zijn kritisch en vinden hun weg op internet. Er valt dus genoeg bij te leren, zowel ‘droge’ stof als het meekijken met en feedback krijgen van collega’s.
Wil je meer weten van het werk van arbeidsdeskundigen of de opleidingen hiervoor? Neem gerust contact met ons op!