Blog: Herstelgerichte dienstverlening
Richard Heling is vanaf 1998 arbeidsdeskundige in de particuliere sector en is sinds die tijd ook altijd betrokken geweest bij het platform Arbeidsongeschiktheidsverzekering en Letsel van de NVvA. Hij vertelt over letselschade en de rol van arbeidsdeskundigen hierin.
Herstelgerichte dienstverlening, wat is dat precies?
Bij herstelgerichte dienstverlening moet je denken aan het realiseren van woonaanpassingen, het indiceren en organiseren van zorgbehoefte en aanpassen van een werkplek. Eigenlijk alles wat erop gericht is om mensen te helpen bij hun herstel. Kleine aanpassingen kunnen mentaal al een enorm verschil maken. Wij weten dat sommige dingen niet te herstellen zijn, maar we gaan altijd op zoek naar een optimale situatie. Het werk van een arbeidsdeskundige is dus echt mensenwerk.
Het klinkt alsof jullie met heel veel verschillende partijen te maken hebben.
Dat klopt. Het begint al bij de inzet van een arbeidsdeskundige. Die vraag komt vanuit de verzekeringsmaatschappij of van de kant van de belangenbehartiger. Of zelfs na gezamenlijk overleg tussen deze twee partijen. Vervolgens heb ik te maken met revalidatiecentra, huisartsen, GGZ, verzekeringen, zorgverzekeringen, gemeentes en werkgevers. Daarnaast delen wij taken uit zoals therapieën en gezondheidsbevorderingen.
Kan dat soms ook lastig zijn?
Jazeker, vooral als het gaat om het delen van (medische) persoonsgegevens. Daar is ontzettend veel regel- en wetgeving aan verboden. Hierdoor kunnen processen soms vertraging oplopen. Ik begrijp uiteraard dat de privacy van de cliënt voorop staat, zelf zou ik het ook niet fijn vinden als iedereen in mijn gegevens kon kijken, maar het kan soms wel belemmerend werken. Ook is het belangrijk dat ik zorgvuldig omga met de gegevens die ik wél ter beschikking heb zodat bijvoorbeeld een verzekeraar geen dingen te zien krijgt, die niet voor hem bedoeld zijn.
Wat kom je tegen als het gaat om verander ingingen en de samenleving en in de politiek?
In de letselschade wordt er veel door verzekeringsmaatschappijen geklaagd over de hoogte van de buitengerechtelijke kosten zoals de kosten van een arbeidsdeskundige, dus proberen ze deze kosten te drukken. Het probleem is dat ze zichzelf en hun cliënt hiermee in de vingers snijden, want ze hebben hun zaakjes gewoonweg niet goed geregeld. Ook trekt de overheid zich meer terug van deze zorg- en verzekeringszaken. Het is de kunst om goed te beoordelen wanneer de kosten van een arbeidsdeskundige het waard zijn en wanneer iemand echt begeleiding nodig heeft.
Hoe zie jij het vak van arbeidsdeskundigen en wat is er zo mooi aan dat vak?
Je moet bedenken dat wij vaak de laatste strohalm zijn. Daarom is het aan ons om er alles aan te doen om iemand weer toekomstperspectief te geven. Het is ontzettend mooi om te weten dat je iemand daarbij kan helpen. Dat je iemand weer in zijn of haar kracht zet en verder kunt helpen om het leven weer op te pakken. Het is een ontzettend dankbaar beroep met veel ontroerende en bijzondere verhalen.